pilates w ciazy
Pin It
Od kobiet oczekuje się naprawdę dużo. Ilość obowiązków, jakim musimy na co dzień sprostać, wymaga od nas elastyczności i wytrwałości. Warto więc zadbać o sprawność fizyczną, która pomoże nam poradzić sobie z wyzwaniami. Nie ma znaczenia, czy odwiedzamy siłownię, czy skaczemy na trampolinie. Ważne, by ćwiczyć regularnie i dawać z siebie jak najwięcej. Wybór jest spory, więc każda z nas znajdzie dla siebie odpowiednią dyscyplinę. Istnieją jednak takie rodzaje treningu, które są niejako stworzone dla kobiet, a szczególnie dla matek.

Jednym z nich jest pilates. Pasjonują się nim zarówno gospodynie domowe, przedsiębiorcze panie, sportowcy, jak i celebryci. I nie jest to tylko moda. Na popularność pilatesu wpływa przede wszystkim fakt, że to trening kompletny, całościowy, z dobrodziejstwa którego korzystać można bez względu na wiek, płeć, czy stan zdrowia.

Co to jest?

Pilates to autorski program ćwiczeń opracowany na początku XX wieku przez Josepha Pilatesa, którego osobiste problemy zdrowotne stały się inspiracją do treningów i pracy nad sobą. Pilates to połączenie elementów jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Z dobrodziejstw systemu korzystają tancerze baletowi, osoby po ciężkich urazach prowadzone przez fizjoterapeutów, kobiety w ciąży i chorujące na osteoporozę, seniorzy, osoby otyłe i bardzo młodzi ludzie. Fenomen tych ćwiczeń polega na tym, że wykonujemy je pod dyktando naszego ciała, nie przekraczając jego możliwości, lecz stopniowo je zwiększając. Dzięki tej zasadzie unika się kontuzji i nieprzyjemnego bólu podczas treningu, które bardzo szybko demotywują ćwiczącego i sprawiają, że rezygnujemy z uprawiania sportu. Co istotne, poszczególne pozycje pilatesu wykonuje się powoli, z pełną koncentracją, tutaj znaczenie ma każdy ruch. W pilatesie nie ma przypadku, każda pozycja jest wynikiem głębokiej analizy i lat praktyki. Znaczenie ma jakość wykonywanych ćwiczeń, a nie liczba powtórzeń. Dlatego istotna jest samokontrola i dążenie do perfekcji.

Co daje pilates?

Każda przepracowana z systemem pilates godzina daje nam realne korzyści:

1. Wzmacniamy mięśnie głębokie, które pełnią funkcję stabilizującą i zabezpieczającą, chronią nas przed kontuzjami.

2. Utrzymujemy prawidłową postawę i kondycję kręgosłupa, dzięki czemu łatwiej znosić nam długie godziny spędzane za biurkiem czy opieką nad dziećmi. Co ważne, dzięki prostej sylwetce wydajemy się wyżsi i ładniej prezentujemy się, np. w sukience i szpilkach.

3. Dbamy o płaski brzuch i smukłość ciała. Płaski brzuch to nie tylko kwestia estetyki, lecz również prawidłowej pracy układu trawiennego i wydalniczego.

4. Odciążamy i uelastyczniamy stawy, o które należy dbać szczególnie, bo ich konstrukcja sprawia, że szybko się „zużywają”, są mniej sprawne i wymagają długiego procesu leczenia.

5. Relaks. Przez spokojnie ćwiczenia w głębokim skupieniu mamy czas, by oderwać się od codziennych problemów, zredukować stres i nabrać dystansu. Regularne uprawianie ćwiczeń pomaga zachować równowagę pomiędzy fizycznością a umysłem, sprawia, że poprzez koncentrację na sobie właśnie tu i teraz, przestajemy myśleć o problemach, dajemy sobie chwilę autentycznego relaksu psychicznego. Ten rodzaj ćwiczeń szczególnie polecają psychologowie i psychiatrzy.

6. Uczymy się prawidłowo oddychać. Od tysięcy lat ludzkość zna fenomen oddechu, który pomaga oczyszczać organizm, zbudować jego wytrzymałość, pokonać słabości. W pilatesie uczymy się prawidłowego, głębokiego oddychania. Dzięki temu żadna inna aktywność fizyczna nie będzie sprawiała nam trudności, a i łatwiej jest osiągnąć odpowiedni poziom odprężenia.

Trening pilates działa szybko. Już po kilku tygodniach widać efekty pracy, prostują się plecy, a ciało nabiera sprężystości. Nawet godzina w tygodniu tego rodzaju zajęć może pozytywnie wpłynąć na każdą sferę naszego życia. Ćwiczyć można wszędzie: w domu, na sali fitness, na świeżym powietrzu. I chociaż w internecie znajdziemy gotowe treningi, warto korzystać z zajęć z instruktorem, który pokaże nam, jak oddychać w czasie wykonywania ćwiczeń, jak prawidłowo ustawiać ciało i które partie mięśni powinny w danej sytuacji pracować. To bardzo ważne, jeśli chcemy, by trening był skuteczny i bezpieczny.


Szukasz odzieży sportowej? Sprawdź to miejsce.


Czy to trening dla mnie?

Spokojny, wyważony pilates nie każdemu może przypaść do gustu. Spragnieni dynamizmu i dużych wyzwań mogą lepiej czuć się na aerobiku czy trampolinie. Pamiętajmy jednak, że pilates ma różne oblicza i odpowiednio poprowadzony może okazać się bardzo intensywny. Przykładem może być power pilates, który standardowe ćwiczenia nakazuje wykonywać bardziej energicznie, w większym tempie, spalając tym samym więcej kalorii przy zachowaniu podstawowych zalet treningu.

Świetnym rozwiązaniem jest także wykorzystanie sprzętu podczas zajęć. Obręcze, rollery, podłużne piłki, dyski Flow Tonic nie tylko urozmaicają trening, lecz również mocniej aktywują poszczególne partie mięśni i rozwijają kondycję. Spragnieni oryginalnego treningu mogą skorzystać z ćwiczeń na reformerach czy krzesłach pomysłu samego Josepha Pilatesa. Taki trening może okazać się jednocześnie wyzwaniem i świetną zabawą.

Ciąża i pilates?

Specjaliści podkreślają, że aktywność fizyczna kobiet ma ogromne znaczenie. Regularne uprawianie sportu i zrównoważona dieta pozwalają nam uniknąć cukrzycy, osteoporozy, przykrych skutków menopauzy. Kobietom, które marzą o dziecku, zaleca się aktywność fizyczną. Pobudza ona pracę poszczególnych organów, reguluje poziom hormonów, nie pozwala, by zdominowały nas problemy zawodowe i redukuje stres, który jest częstą przyczyną kłopotów z zajściem w ciążę. Przygotowuje też organizm do wysiłku, który podejmie w tracie ciąży.

Pilates jest jedną z najbardziej zalecanych aktywności dla kobiet w ciąży. Ten rodzaj treningów to idealne rozwiązanie na typowe ciążowe dolegliwości. Pilates wspomaga radzenie sobie z:

  • zatrzymywaniem się wody w organizmie,
  • bólami kręgosłupa,
  • bólami głowy, karku i barków,
  • zaparciami i hemoroidami,
  • bezsennością.

Najnowsze badania pokazują, że umiarkowany wysiłek stanowi świetne przygotowanie ciała do porodu i pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Kobiety uprawiające regularnie sport w ciąży mają większe szanse na poród siłami natury, są mniej narażone na cukrzycę ciążową, a ich ciśnienie krwi utrzymuje się na prawidłowym poziomie (więcej o tym, dlaczego warto ćwiczyć w ciąży znajdziesz tutaj).

Pilates wzmacnia też mięśnie dna miednicy, co istotnie wpływa na zdrowie intymne kobiet oraz zapobiega takim problemom jak np. nietrzymanie moczu. Ćwiczenie mięśni dna miednicy ma też duże znaczenie w przygotowaniach do porodu.

Sprawdź: 10 zasad, jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży

Warto trenować

Aktywność fizyczna daje wiele satysfakcji, rozwija i odpręża, co ma niebagatelne znaczenie przy dzisiejszym tempie życia. Intensywność, z jaką opiekujemy się naszymi dziećmi, prowadzimy domy, pracujemy, może wpływać na nas negatywnie i odbierać nam radość życia. Pamiętajmy więc, że regularny trening gwarantuje nam zarówno piękną sylwetkę, jak również zdrowie, w tym psychiczne, tak ważne dla kobiety XXI wieku.

Polecamy: 

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ