Pin It

 

Mówienie o codzienności młodej mamy, że jest usłana różami, byłaby sporą przesadą. Jest pełna stresu, zmęczenia, lęku o przyszłość, a domagający się nieustannej uwagi maluszek wystawia naszą cierpliwość na próbę. I jak tu być odprężoną? Jeśli czujesz, że twój dzienny zasób sił jest na wyczerpaniu, przetestuj opisane sposoby na szybki relaks.

Zielono mi!

Na co dzień zamknięte w betonowych murach tęsknimy za kontaktem z naturą. Nawet krótka chwila w parku, lesie czy w ogrodzie obniża poziom stresu i odpręża. Nie tylko dlatego, że zielony kolor działa na nas uspokajająco, ale również dlatego, że ewolucyjnie jesteśmy przystosowane do współistnienia z przyrodą. Jeśli więc masz wrażenie, że codzienność cię przerasta i za chwilę wybuchniesz, postaraj się znaleźć kilka, kilkanaście minut na kontemplowanie natury. Zabierz ze sobą dziecko i wyrusz na spacer do najbliższego parku. Usiądź na ławce i chłoń przyrodę całym ciałem. Zamknij oczy i wsłuchaj się w jej odgłosy. Oddychaj głęboko. Następnie otwórz oczy i porozglądaj się dookoła, aby nasycić się zielenią. Wystarczy chwila takiego seansu, aby odzyskać równowagę i nabrać energii.

Oczyszczający oddech

Jeśli nie masz możliwości, żeby wyjść z domu, poćwicz ze swoim oddechem. Usiądź wygodnie, niekoniecznie po turecku. Ważne, żeby nic cię nie „uwierało” i nie rozpraszało. W stresowych momentach oddech przyspiesza i staje się płytki. Organizm jest wówczas w stanie „alarmu”, przygotowuje się do walki lub ucieczki. Musisz go uspokoić. Postaraj się opanować oddech, tak aby wdechy i wydechy były powolne i miarowe. Już po chwili poczujesz się spokojniejsza.

Muzyka łagodzi obyczaje

W trudnych chwilach wykorzystaj niezwykłą moc muzyki. Zastanów się, czy jest taka piosenka, która bez względu na okoliczności poprawia ci humor. Włącz ją i… tańcz. Melodia cię zrelaksuje, a ruch rozluźni mięśnie i sprawi, że twój mózg zaleje fala hormonów szczęścia. Czego chcieć więcej?


Szukasz muzyki relaksacyjnej, klubowej, a może rockowej? Pod TYM linkiem znajdziesz szeroki wybór płyt.


 Ćwicz uważność

Skłonność do zamartwiania się jest niemal wrodzoną cechą kobiet. Martwimy się zawsze i wszędzie. Tym, co będzie i tym, co było. W efekcie żyjemy przeszłością i przyszłością, zapominając o tym, że tak naprawdę najważniejsze jest to, co tu i teraz. Nic więc dziwnego, że coraz większe jest grono osób praktykujących uważność (mindfulness). Dzięki skupianiu się na trwającej chwili doceniamy teraźniejszość, odrywając się od natrętnych myśli dotyczących tego, na co nie mamy większego wpływu.

Podstawową zaletą treningu uważności jest to, że możesz go przeprowadzać gdziekolwiek jesteś. Kiedy myjesz naczynia, skupiaj się na każdym ruchu. Jak dozujesz płyn, sięgasz po talerz, zmywasz stopniowo pokrywający go osad, spłukujesz wodą i odkładasz na suszarkę. Rób tak z każdym jednym kubkiem i garnkiem. Możesz też ćwiczyć uważność podczas jedzenia. Większość z nas wręcz bezwiednie wrzuca do ust kęs za kęsem, myśląc o kolejnych czekających zadaniach. Zmień to! Usiądź przy obiedzie i delektuj się posiłkiem. Smakuj każdy kawałek, wąchaj go, przyglądaj się mu. Tak naprawdę każda czynność może zamienić się w medytację uważności.

Wspominaj

„Wspominać? A co z uważnością i życiem teraźniejszością?” – pewnie zadasz teraz takie pytanie. Nie można jednak mylić zamartwiania się przeszłością z jej docenianiem. Ważne jest, aby skupiać się tylko na pozytywnych przeżyciach. Kiedy więc jesteś zestresowana, otwórz album ze zdjęciami i wspominaj. Z pewnością uśmiech pojawi się na twojej twarzy.

Rozluźnij mięśnie

Psychika i ciało tworzą nierozłączną parę. Negatywne emocje uwidaczniają się m.in. w postaci stale napiętych mięśni. Mając świadomość tego związku, możesz oddziaływać na psychikę za pośrednictwem ciała. Zwykle stres najbardziej odbija się na mięśniach szyi i barków. Spróbuj więc powoli odwracać głowę w jedną i drugą stronę, równocześnie zataczając kręgi barkami.

Następnie połóż się na podłodze lub łóżku, zamknij oczy i „przeskanuj” myślami ciało centymetr po centymetrze. Skupiaj się na każdym kolejnym mięśniu, idąc od stóp w kierunku głowy, i próbując go rozluźnić. Oddychaj powoli i postaraj się odganiać wszelkie złe myśli. Po zakończonym ćwiczeniu nie zrywaj się gwałtownie, lecz spokojnie usiądź, wykonaj kilka głębokich wdechów i dopiero potem wróć do obowiązków.EWA CHODAKOWSKA ćwiczenia

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ